Kajakroer bjaergesSAREX øvelse 20 SEP 2015 - den sidste store Sarex øvelse da Bornholms Marinedistrikt lukker ned i oktober 2016. (SA-Search and RE- Rescue X-Exercise).
8 kajakroere fra Bornholms Kajakklub, Rønne Roklub samt Michael fra DKF deltog.

Øvelsesoplæget var, at de 8 var taget fra Rønne søndag morgen med kurs mod Skillinge i Sverige - en absolut dumdristig rotur, som kun en tysker kan finde på (undskyld).

På aftalt tidspunkt kl. 09:30 skal gruppen melde tilbage til land om status, men kan ikke få forbindelse.

Bekymrede pårørende slår alarm, og der afgår redningsbåd fra Rønne, Skillinge, Ystad og Nexø. Samtidig sendes en EH-101 helikopter i luften fra Roskilde. Hurtigt (alt for hurtigt) finder "Mads Jakobsen" os trods vi IKKE anvender pyroteknik, og begynder at iværksætte bjærgning af først Per og senere Bente (foto).

To kajakroere yderligere er kæntret, deres kajakker og de selv er drevet væk fra os andre så "Mads Jakobsen" begynder derefter eftersøgning af disse da vi resterende 4 kajakroere er i rimelig tilstand til at vente på næste redningsbåd. (De to var dukker lagt af "Sleipner" ca. 1 sm fra os).

Det er den Svenske "Gad Rausing" fra Skillinge der pludselig dukkede op og påbegyndte bjærgning af Michael Antonius som deltog fra DKF (Dansk Kano og Kajak Forbund). Michael skriver om øvelsen i næste nummer af DKF-bladet.

Redder på vej nedHelikopteren, en EH-101, ankom og gik direkte ind i afsøgning af området, frem og tilbage i et fastlagt mønster. Senere kom den over os så vi kunne mærke blasten fra rotorene, hvilket var forbavsende lidt da den trods alt trykker 15 tons.

Vi oplevede til gengæld, at når den lå i en bestemt position med halerotoren, gav det meget vind og ikke mindst vandsprøjt.

Vi måtte ikke blive hoistet uden forudgående træning, men de sendte en redder ned til os, som forsøgte at fange en banan hvilket dog ikke lykkedes.

Vind og vejr - tjaaaaa...... Per og jeg var på nippet til at aflyse da vi gik ud fra Hasle havn. Der blæste "en pelikan" (fra en regnbyge), bølgerne var 2 m og flere med bræksø - men vi kløede på i modvinden og nåede ca. 5,7 km ud før vi blev fundet.

På hjemvejen skulle vi nyde det med surfbølger, men de var "dumme" og næsten umulige at surfe på. Men alligevel var vi alle enige om, at det havde været en dejlig dag med gode oplevelser på havet.

Og så glæder vi os til næste MULTISAREX uge 18 2016, hvor MOCS arbejder på, at vi hoistes til helikopter og flyves til lufthavnen, registreres af Politiet og køres til Bornholms Hospital for nærmere undersøgelse. (Samme dag der er masseevakuering fra "Poul Anker").

Se fotos fra turen under linket foroven - til vinter, klipper jeg en video sammen fra turen.